Wednesday, September 2, 2009

SBY ?

Kecoh pasal Jalur Gemilang kena bakar di Indonesia dalam Berita Tv semalam , hampir semua channel sibuk sibuk buat liputan , aku pun kena tengok sekali , cerita pasal Malaysia ni aku agak sedikit concern lah ... Tapi yang best ialah bila Datuk seri Najib komen pasal benda ini beliau asyik menyebut istilah SBY , Aku jadi heran , apakebenda SBY nih ? pikir punya pikir akhirnya baru aku paham yang SBY ni ialah short form kepada Suesilo Bambang Yudiyono , presiden Republik Indonesia . Aku ingat diorang ni memang rapat sangat sampai gelaran sebegini boleh terlepas dalam press conference . Di mana rasa hormat pemimpin kita , lebih lagi bila Datuk Seri Rais yatim pun menggunakan Short form atau nama panggilan yang sama terhadap Presiden Indonesia ini sendiri . Boleh didengar dalam berita TV dan radio lagi komen beliau . Mungkin jugak sebab hilangnya hormat pihak Indonesia terhadap Jalur Gemilang menyebabkan faktor ini boleh jadi dan PMsendiri pun tidak gemar short form digunakan atas namanya , terbukti setelah Gedung Kartun tidak diluluskan setelah menyiarkan kartun karikatur Datuk Nazak , semua orang tahu singkatan kepada Najib Razak , namun itu hanya tuhan yang tahu , kita hanya bergurau ... wallahualam .

No comments:

Post a Comment