Wednesday, September 9, 2009

Still got the Blues




Semalam abis jer aku layan The Departed dalam kol 7 , aku terus on Astro kat rumah , kira kira 15 minit layan berita TV9 yang rata-rata ceta pasal imbuhan untuk kakitangan sokongan kerajaan aku pun tukar channel movie . Mulanya aku tak tertarik dengan satu movie ni , The Blues Brothers . Tetapi jangan heran sebab aku nak terus tengok movie ni sebab dress up dua mamat ni yang smart giler , pakai sut hitam complete sekali dengan spek retro style sekali dengan topi ala Justin Timberlake selalu pakai tu . Mulanya aku pikir diorang ni pengikut ajaran Jewish yang hardcore tetapi anggapan aku mula salah , rupa nya diorang adalah pejuang Blues yang sejati .. Terus terang aku katakan , aku baru tau yang begitu lah rupanya fesyen Blues , aku ingat serabai macam budak-budak Hippies ..

Ceta mengenai journey 2 ex convict , Jake E. Blues(John Belushi) dan Elwood E. Blues (Dan Aykroyd) mencari USD5000 untuk membayar cukai gereja tempat diorang dibesarkan memang best , ceta ni ala-ala Tenacious D , Hairspray , Dreamgirls , Sweeney Todd dan ceta Hindi di mana ada yang nyanyi2 tengah ceta .. dan penampilan nama-nama besar dalam arena Blues seperti Ray Charles dan Aretha Franklin menjadikan filem ini semakin seronok ditonton , sampai aku rasakan tempoh 2 jam menonton ceta ini macam pendek jer ... Percaya lah korang layan ceta ni , memang best ... Siap ada aksi kejar kereta , muzik dan komedi .

Sekarang John Belushi dah jadi arwah ( ada yang percaya dia kena curse filem " ATUK " -Info dari E-News) begitu juga Ray Charles dan James Brown , tetapi legasi The Blues Brothers masih wujud di US dimana mereka (original line-up) masih main di kelab-kelab Blues . Impak yang kesan nya mendalam kepada peminat sejati Blues .

No comments:

Post a Comment